- O przedszkolu
- Informacje dla rodziców
- Rada Rodziców
- Historia przedszkola
- Hymn przedszkola
- Ramowy rozkład dnia
- Koncepcja pracy przedszkola
- Regulamin przedszkola
- Statut przedszkola
- Podstawa programowa
- Kodeks przedszkolaka
- Prawa dziecka
- Prawa i obowiązki rodziców
- Procedura dot. zdrowia i bezpieczeństwa
- Procedura przyprowadzania i odbierania dzieci
- Regulamin wyjść na plac zabaw
- Zapisy do przedszkola na rok szkolny 2020/2021
Statut przedszkola
Załącznik do Uchwały Nr IV/2017/2018 Rady Pedagogicznej z dnia 29 listopada 2017 r.
w sprawie wprowadzenia tekstu jednolitego Statutu
Przedszkola nr 6 „Pod Jarzębiną”
w Czerwionce – Leszczynach
Spis treści
Rozdział I Postanowienia ogólne
Rozdział II Cele i zadania przedszkola
Rozdział III Sposób realizacji celów i zadań przedszkola
Rozdział IV Opieka nad dziećmi
Rozdział V Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci
Rozdział VI Organizacja pracy przedszkola.
Rozdział VII Formy współdziałania z rodzicami.
Rozdział VIII Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje
Rozdział IX Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w przedszkolu.
Rozdział X Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
ROZDZIAŁ XI Prawa i obowiązki dzieci
ROZDZIAŁ XII Postanowienia końcowe
STATUT
PRZEDSZKOLA NR 6 „Pod Jarzębiną” w Czerwionce-Leszczynach
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1.1.Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Przedszkolu – należy przez to rozumieć Przedszkole nr 6 „Pod Jarzębiną” w Czerwionce-Leszczynach
- Ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59);
- Ustawie o systemie oświaty – należy przez to rozumieć Ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2016 r. poz. 1943 z późn. zm.)
- Statucie – należy rozumieć Statut Przedszkola nr 6 „Pod Jarzębiną” w CzerwionceLeszczynach;
- Dyrektorze i Radzie Pedagogicznej – należy rozumieć organy działające w Przedszkolu nr 6 „Pod Jarzębina” w Czerwionce-Leszczynach;
- Wychowankach – należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola nr 6 „Pod Jarzębiną” w Czerwionce-Leszczynach;
- Rodzicach – należy przez to rozumieć prawnych opiekunów dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 6 „Pod Jarzębiną”;
- Organie Prowadzącym – należy rozumieć Gminę i Miasto Czerwionka-Leszczyny.
§ 2.1.Przedszkole Nr 6 „Pod Jarzębiną” w czerwionce-Leszczynach jest przedszkolem publicznym w rozumieniu ustawy Prawo Oświatowe.
-
- Siedziba przedszkola znajduje się w Czerwionce-Leszczynach, przy ul. Wolności 11.
- Organem prowadzącym Przedszkole jest Gmina i Miasto Czerwionka-Leszczyny z siedzibą w Urzędzie Gminy i Miasta przy ul. Parkowej 9 w CzerwionceLeszczynach.
- Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.
- Ustalona nazwa przedszkola jest używana w pełnym brzmieniu: Przedszkole nr 6 „Pod Jarzębiną” w Czerwionce-Leszczynach
- Na pieczątkach i stemplach używana jest ustalona nazwa przedszkola w brzmieniu; Przedszkole Nr 6 „Pod Jarzębiną” ul. Wolności 11 44-230 Czerwionka-Leszczyny z dodaniem numeru NIP: 642-26-78-868 REGON: 271507708
-
- Przedszkole posiada logo.
- Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny z wyjątkiem przerwy wakacyjnej, ustalonej przez organ prowadzący na wniosek Dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców
- Zmianę organizacji pracy Przedszkola (łączenie oddziałów przewiduje się w okresie zmniejszonej frekwencji, w tym w okresie przerw urlopowych, ferii oraz przerw świątecznych.
- Czas pracy przedszkola określa Arkusz Organizacji Przedszkola na dany rok szkolny.
- Przedszkole pracuje w dni robocze od poniedziałku do piątku.
- Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację na zasadach określonych w odrębnych przepisach.
- Zasady rekrutacji oraz kryteria przyjęcia do przedszkola określa ustawa. Terminy i zasady rekrutacji oraz kryteria dodatkowe przyjęcia dzieci do Przedszkola określa corocznie organ prowadzący.
Rozdział II
Cele i zadania przedszkola
§ 3.1. Podstawowymi celami wychowania przedszkolnego są:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
- budowanie systemu wartości, w tym wychowanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
- kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
- rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłymi;
- stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
- troska o zdrowie dzieci i ich sprawność fizyczną; zachęcanie do uczestnictwa w zabawach i grach sportowych;
- budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania swoich przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
- wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
- zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej.
- umożliwienie dzieciom podtrzymania tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, przyjętymi do przedszkola.
2. Do zadań Przedszkola należy:
- wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i dalszej edukacji;
- wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwiają im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
- organizowanie zajęć, zabaw i odpoczynku z wykorzystaniem treści adekwatnych do poziomu rozwoju dzieci, ich możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnego, naturalnego tempa rozwoju, wspierających indywidualność lub oryginalność dziecka, wzmacniających poczucie wartości oraz potrzebę uczestnictwa w grupie;
- organizowanie zajęć rozwijających nawyki i zachowania prowadzące do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo;
- organizowanie zajęć z wykorzystaniem treści adekwatnych do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci, prowadzących do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz zdrowia psychicznego;
- organizowanie zajęć budujących wrażliwość, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, otoczenia, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, sztuk plastycznych;
- organizowanie zajęć pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, rozwijających wrażliwość i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju dziecka;
- organizowanie zajęć umożliwiających samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, eksperymentowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
- organizowanie zajęć prowadzących do poznania norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby w otoczeniu dziecka oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
- systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe, wynikające się z nagłego pojawienia się w otoczeniu dziecka sytuacji lub zagrożeń, w tym zagrożeń cywilizacyjnych, takich jak patologiczne zjawiska społeczne, psychologiczna ingerencja mediów w rozwój dziecka, nieodpowiedzialne korzystanie z technologii, ubezwłasnowolnienie reklamą, moda, katastrofy, zdarzenia traumatyczne;
- systematyczne wspieranie i rozwijanie mechanizmów uczenia się prowadzące do osiągnięcia przez dziecko poziomu rozwoju umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
Rozdział III
Sposób realizacji celów i zadań przedszkola
§4.1. Cele i zadania przedszkola realizowane są w szczególności poprzez:
- prowadzenie zajęć w grupach i indywidualnej pracy z dzieckiem;
- właściwą organizację procesu dydaktycznego z dostosowaniem pomocy dydaktycznych, treści, form i metod pracy do możliwości psychofizycznych dzieci;
- udzielanie dzieciom pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz wspieranie dzieci uzdolnionych;
- organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości przedszkola;
- organizację kółek zainteresowań;
- działania przygotowujące dzieci do udziału w różnych konkursach, przeglądach, zawodach sportowych i imprezach artystycznych;
- umożliwienie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, językowej i religijnej (dzieciom nieuczestniczącym w zajęciach religii przedszkole zapewnia opiekę nauczyciela);
- rozpoznawanie potrzeb dzieci w zakresie edukacji, opieki, wychowania;
- stały kontakt z rodzicami, prowadzenie zajęć otwartych, warsztatów, szkoleń, konsultacji i prelekcji
- prowadzenie działań prozdrowotnych i proekologicznych;
- Szczegółowo cele, zadania i sposób realizacji określa Roczny Plan Pracy Przedszkola.
- Przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w ramach posiadanych możliwości na zasadach określonych w rozporządzeniu o organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej:
- pomoc udzielana jest dzieciom uczęszczającym do przedszkola ich rodzicom i nauczycielom,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola,
- korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest w przedszkolu dobrowolne i nieodpłatne,
- pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana wychowankowi przez nauczycieli w trakcie bieżącej pracy w czasie prowadzonych z nim zajęć, a także przez specjalistów w ramach wykonywania zadań z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
- zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej realizowane są we współpracy z rodzicami, nauczycielami, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, innymi poradniami specjalistycznymi oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny i dziecka.
Rozdział IV
Opieka nad dziećmi
§5.1. Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań, do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
-
- Za bezpieczeństwo dzieci w przedszkolu odpowiedzialny jest dyrektor, nauczyciele i wszyscy pozostali pracownicy przedszkola.
- Przedszkole zapewnia bezpośrednią i stałą opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza terenem przedszkola;
- Dziecko uczęszczające na zajęcia dodatkowe organizowane w przedszkolu jest pod opieką osoby odpowiedzialnej za prowadzenie tych zajęć;
- Przedszkole organizuje spożywanie posiłków zgodnie z zasadami żywienia oraz możliwościami technicznymi;
- Przedszkole zapewnia dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa zarówno pod względem fizycznym jak i psychicznym oraz uświadamia konieczność przestrzegania ustalonych wspólnie zasad;
- Do przedszkola należy przyprowadzać dziecko zdrowe.
- W przypadku zaobserwowania u dziecka objawów chorobowych nauczyciel niezwłocznie powiadamia rodziców.
- Rodzice mają obowiązek niezwłocznie odebrać dziecko z przedszkola.
- Rodzice mają obowiązek niezwłocznie informować przedszkole o kłopotach zdrowotnych dziecka.
- W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi medyczne z wyjątkiem udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej
- Nauczycielowi nie wolno podawać dziecku żadnych leków.
- W przypadku stwierdzenia zagrożenia życia nauczyciel wzywa pogotowie ratunkowe i powiadamia rodziców.
- Do czasu przybycia rodziców dziecko przebywa pod opieką lekarza pogotowia i nauczyciela lub dyrektora przedszkola.
- Dziecko może mieć czasowo zawieszone prawo do korzystania z przedszkola w przypadku wszawicy lub innej choroby zakaźnej. Decyzję o zawieszeniu prawa do uczęszczania do przedszkola podejmuje dyrektor.
- W swoich działaniach Przedszkole stosuje obowiązujące przepisy przeciwpożarowe, bhp, wewnętrzne regulaminy i procedury.
- W wypadkach nagłych wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych, w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
Rozdział V
Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub prawnych opiekunów
§6.1. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez osoby upoważnione zapewniające dziecku pełne bezpieczeństwo:
- dzieci powinny być przyprowadzane i odbierane z przedszkola w godzinach zadeklarowanych przez rodziców. Rodzice zobowiązani są do zgłaszania ewentualnych spóźnień osobiście lub telefonicznie;
- rodzice(prawni opiekunowie) składają pisemne upoważnienie dla osób mogących odbierać ich dzieci z przedszkola. Pisemne upoważnienie powinno zawierać imię, nazwisko, numer i serię dowodu osobistego osoby wskazanej przez rodzica. W przypadku upoważnienia do odbioru dziecka przez osobę niepełnoletnią, rodzice składają dodatkowe oświadczenie, że biorą całkowitą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka po opuszczeniu przez nie terenu przedszkola.
- osoba upoważniona w momencie odbioru dziecka powinna posiadać przy sobie dowód tożsamości i na żądanie nauczyciela okazać go. W sytuacjach budzących wątpliwości nauczyciel kontaktuje się z rodzicami wychowanka.
- nauczyciel może odmówić wydania dziecka w przypadku gdy stan osoby odbierającej dziecko wskazuje, że nie będzie ona w stanie zapewnić bezpieczeństwa (znajduje się pod wpływem alkoholu lub środków odurzających), o każdym przypadku odmowy wydania dziecka informowany jest dyrektor przedszkola;
- nauczyciel przedszkola nie ponosi odpowiedzialności za bezpieczeństwo dziecka pozostawionego przez rodziców (prawnych opiekunów) bez opieki na terenie przedszkola (np. przed budynkiem, w ogrodzie, w szatni);
- osoby odbierające dziecko z przedszkola są zobowiązane do poinformowania o tym fakcie nauczyciela odpowiedzialnego za dziecko.
- W przypadku częstych spóźnień rodziców i odbierania dzieci po godzinach pracy przedszkola lub w sytuacjach opisanych w pkt.5 będą podjęte następujące działania: a) rozmowa dyrektora przedszkola z rodzicami(prawnymi opiekunami) dziecka;
- wystosowanie listu do rodziców(prawnych opiekunów) dziecka;
- wystąpienie dyrektora z wnioskiem do Sądu Rodzinnego i Nieletnich o zbadanie sytuacji rodzinnej wychowanka przedszkola;
- podjęcie decyzji na podstawie uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców o skreśleniu dziecka z listy wychowanków;
- w przypadku gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy przedszkola, nauczyciel zobowiązany jest powiadomić telefonicznie rodziców o zaistniałym fakcie
- w przypadku, niemożności skontaktowania się telefonicznego, nauczyciel oczekuje z dzieckiem przez 1 godzinę od momentu zamknięcia przedszkola, jeżeli w tym czasie rodzice(prawni opiekunowie) nie zgłoszą się po dziecko, nauczyciel powiadamia dyrektora i najbliższy Komisariat Policji o niemożności skontaktowania się z rodzicami(prawnymi opiekunami) dziecka w celu ustalenia miejsca pobytu rodziców.
- Życzenie rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być poświadczone orzeczeniem sądu.
- W przedszkolu obowiązuje elektroniczny rejestr obecności dziecka w przedszkolu, rodzice zobowiązani są do regularnego korzystania z kart czytnikowych oraz zachowania zadeklarowanych godzin pobytu dziecka w przedszkolu.
Rozdział VI
Organizacja pracy przedszkola.
§7.1.Podstawowa jednostka organizacyjną przedszkola jest oddział złożony z dzieci w zbliżonym wieku z uwzględnieniem ich potrzeb zainteresowań i uzdolnień oraz rodzaju niepełnosprawności
-
- Liczba dzieci w oddziale wynosi nie więcej niż 25.
- Dyrektor powierza oddział opiece:
- jednemu lub dwóm nauczycielom w przypadku oddziału pracującego 5 godzin;
- dwóm nauczycielom lub więcej w przypadku oddziału pracującego powyżej 5
- Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza prowadzona jest na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego.
- Godzina zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.
- Czas trwania zajęć prowadzonych w przedszkolu , w tym zajęć religii dostosowuje się do możliwości rozwojowych dzieci: 1) z dziećmi 3-4 letnimi ok. 15 minut, 2) z dziećmi 5-6 letnimi ok. 30 min.
- Do realizacji zadań statutowych przedszkole wykorzystuje:
- sale zabaw,
- ogród przedszkolny,
- pomieszczenia sanitarno-higieniczne, 4) szatnię.
- Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez Dyrektora Przedszkola na wniosek Rady Pedagogicznej z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, dostosowany do założeń programowych i oczekiwań rodziców.
- Na podstawie ramowego rozkładu dnia, nauczyciele ustalają dla swojego oddziału szczegółowy ramowy rozkład dnia.
§8.1.W przedszkolu mogą być organizowane zajęcia dodatkowe dostępne dla każdego dziecka.
-
- Zajęcia dodatkowe w przedszkolu prowadzone są przez nauczycieli zatrudnionych w przedszkolu posiadających odpowiednie kwalifikacje.
- Organizacja i terminy zajęć dodatkowych ustalane są przez dyrektora przedszkola w porozumieniu z radą pedagogiczną i radą rodziców.
- Zajęcia dodatkowe finansowane są z budżetu organu prowadzącego i nie wiążą się z ponoszeniem dodatkowych opłat przez rodziców.
- Rodzaj zajęć dodatkowych , ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
- Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa. Program wycieczek oraz imprez dostosowuje się do wieku, zainteresowań i potrzeb dzieci, ich stanu zdrowia oraz sprawności fizycznej.
Rozdział VII
Formy współdziałania z rodzicami.
§ 9.1 Przedszkole ściśle współpracuje z domem rodzinnym wychowanków.
- Przedszkole podejmuje wspólne działania z rodzicami wychowanków w celu wspólnego uzgadniania kierunku i zakresu działań realizowanego procesu wychowawczego.
- Częstotliwość wzajemnych spotkań rodziców i nauczycielek poświęconych wymianie informacji i dyskusji na tematy wychowawcze zależy od nauczyciela prowadzącego oddział oraz rodziców.
- Przedszkole współpracuje z rodzicami poprzez:
- organizację ogólnych zebrań z rodzicami prowadzonych przez dyrektora przedszkola, które dotyczą spraw organizacyjnych, dydaktycznych i wychowawczych przedszkola;
- organizację zebrań poszczególnych oddziałów wg harmonogramu, które pozwalają ukierunkować i ujednolicić wspólne działania w zakresie wychowania i edukacji przedszkolnej dzieci w danym oddziale oraz służą wymianie informacji na temat dziecka, jego rozwoju i predyspozycji;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców, rozmów indywidualnych nauczycielami, specjalistami w zależności od potrzeb w trakcie, których rodzice mogą uzyskać informację na temat osiągnięć swojego dziecka, ustalić z nauczycielem sposób dalszej pracy z dzieckiem, uzyskać formy wsparcia pedagogicznego;
- organizowanie wspólnych spotkań okolicznościowych np. Powitanie wiosny, Dzień Babci i Dziadka, Mamy i Taty, jasełka, Dzień Dziecka,
- wycieczki, festyny, imprezy plenerowe i inne z udziałem rodziców;
- informacje umieszczane na stronie internetowej przedszkola;
- pogadanki i zajęcia warsztatowe podnoszące wiedzę pedagogiczną;
- tablice informacyjne,
- wystawy prac dzieci;
- organizację zajęć otwartych, podczas których rodzice w bezpośredni i aktywny sposób poznają realizowane w przedszkolu zadania i stosowane metody pracy oraz mają okazję obserwować własne dziecko w działaniu; 11) organizację kącika dla rodziców, 12) organizowanie akcji charytatywnych.
§ 10.1. Rodzice dzieci uczęszczających do Przedszkola mają prawo do:
- Zapoznawania się z zadaniami wynikającymi z Planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego w danym oddziale;
- Uzyskiwania na bieżąco rzetelnych informacji na temat swojego dziecka;
- Uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli, w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, doborze metod udzielania pomocy;
- Przekazywania Dyrektorowi Przedszkola wniosków dotyczących pracy Przedszkola;
- Prowadzenia tzw. edukacji domowej, rozumianej jako zezwolenie na spełnianie przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem w trybie odrębnych przepisów;
- Realizacji indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego ich dziecka w trybie odrębnych przepisów.
§ 11.1. Do podstawowych obowiązków rodziców należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Statutu;
- przyprowadzanie do przedszkola dziecka bez objawów chorobowych
- przyprowadzanie i odbieranie dzieci z Przedszkola w godzinach ustalonych w umowie cywilno – prawnej;
- terminowe uiszczanie odpłatności za korzystanie z usług Przedszkola.
Rozdział VIII
Organy przedszkola i ich szczegółowe kompetencje
§ 12.1.Organami przedszkola są:
- Dyrektor Przedszkola
- Rada Pedagogiczna
- Rada Rodziców
- Głównym celem działania organów przedszkola jest współdziałanie ze sobą, w kierunku poszukiwania nowych form i metod pracy przedszkola, realizacji celów i zadań przedszkola, stała wymiana informacji o podejmowanych i planowanych decyzjach, oraz pozyskiwanie środków finansowych zapewniających prawidłowe funkcjonowanie przedszkola.
- Dyrektor przedszkola w szczególności:
- kieruje bieżącą działalnością placówki, jest uprawniony do wydawania decyzji administracyjnych;
- reprezentuje przedszkole na zewnątrz;
- jest kierownikiem zakładu pracy i pracodawcą zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i innych pracowników niebędących nauczycielami;
- powierza pełnienie funkcji wicedyrektorowi i innym pracownikom na stanowiskach kierowniczych;
- prowadzi nadzór pedagogiczny, zapewnienia odpowiednio wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną;
- kontroluje realizację podstawy programowej oraz przestrzegania statutu przedszkola i respektowanie praw dziecka przez wszystkich pracowników przedszkola;
- inspiruje i wspomaga nauczycieli w tworzeniu przez nich wysokiej jakości pracy placówki i podejmowaniu nowatorstwa pedagogicznego oraz współpracy z placówkami badawczymi i partnerami społecznymi;
- planuje, organizuje i kontroluje działalność wychowawczo–dydaktyczną i opiekuńczą placówki zgodną z przepisami prawa;
- organizuje ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia pracy przedszkola;
- zapewnia pomoc nauczycielom w realizacji ich zadań i ich doskonaleniu zawodowym;
- obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej przedszkola;
- przekazuje informacje na temat prowadzonego nadzoru pedagogicznego radzie pedagogicznej oraz organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny;
- opracowuje plan pracy placówki wspólnie z radą pedagogiczną w oparciu o wnioski wypływające z całorocznej pracy wychowawczo–dydaktycznej;
- gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach;
- przygotowuje arkusz organizacji przedszkola i przedkłada go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu, radzie pedagogicznej;
- przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały oraz uchwały rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji, wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy;
- koordynuje opiekę nad dziećmi, tworzy optymalne warunki do ich rozwoju;
- dysponuje środkami finansowymi przedszkola i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
- planuje i ponosi odpowiedzialność za realizowanie planu finansowego przedszkola zgodnie z odpowiednimi przepisami;
- organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę przedszkola;
- współpracuje z rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi;
- kieruje polityką kadrową przedszkola, zatrudniana i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
- występuje z wnioskami o nagrody i odznaczenia dla nauczycieli po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej, przyznaje nagrody i występuje o nagrody i odznaczenia dla pracowników przedszkola zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- wymierza kary porządkowe pracownikom zgodnie z odrębnymi przepisami;
- zapewnienia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu Pracy, bhp i ppoż.;
- koordynuje współdziałania organów przedszkola, zapewnia im warunki do swobodnego działania zgodnie z prawem oraz wymianę informacji między nimi;
- współdziała z organizacjami związkowymi wskazanymi przez pracowników, deleguje i wskazuje osoby odpowiedzialne do pomocy w realizacji zadań przez placówkę;
- działa zgodnie z Regulaminem Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- prowadzi dokumentację kadrową, kancelaryjno – archiwalną i finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami;
- realizuje i wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych;
- sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunków harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
- właściwe prowadzi i przechowuje dokumentację przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
- stwarza warunki do działania w przedszkolu wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placówki;
- dopuszcza do realizacji programy wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
- współpracuje z osobami i organizacjami sprawującymi profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dzieckiem;
- prowadzi kontrolę zarządczą w jednostce.
- Rada pedagogiczna jest organem kolegialnym przedszkola. Dyrektor przedszkola i wszyscy nauczyciele pracujący w przedszkolu są członkami rady pedagogicznej a jej przewodniczącym jest dyrektor. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu, który określa zasady pracy i działalność rady pedagogicznej.
Regulamin ten nie może być sprzeczny z przepisami prawa i niniejszym Statutem. Przewodniczący lub inna osoba na wniosek przewodniczącego prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialna za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy w szczególności:
-
- przygotowanie projektu statutu przedszkola oraz przedstawienie propozycji jego zmian, a także jego uchwalenie;
- opracowanie koncepcji rozwoju placówki, rocznych planów pracy;
- uchwalenie regulaminu pracy rady pedagogicznej; 4) ustalenie tygodniowego rozkładu zajęć w grupach;
-
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia dziecka z listy;
- opracowanie rocznego sprawozdania z działalności opiekuńczo – wychowawczo – dydaktycznej; 8) opiniowanie:
- projektu planu finansowego przedszkola;
- organizacji pracy placówki;
- wyników pracy wychowawczej i edukacyjnej z dziećmi;
- propozycji dyrektora przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno–wychowawczych i opiekuńczych;
- wniosków dyrektora o nagrody, odznaczenia i wyróżnienia dla nauczycieli;
- powierzenia stanowiska dyrektora, gdy konkurs nie wyłonił kandydata albo do konkursu nikt się nie zgłosił;
- dopuszczenia do użytku w przedszkolu zaproponowanego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania;
- delegowania przedstawiciela rady pedagogicznej do komisji konkursowej wyłaniającej kandydata na stanowisko dyrektora placówki;
- przedłużenia powierzenia stanowiska dyrektora;
- powierzenia stanowiska wicedyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w przedszkolu;
- odwołania ze stanowiska wicedyrektora i innego stanowiska kierowniczego;
- programu wychowawczego i profilaktycznego;
- wyboru przedstawiciela rady pedagogicznej do zespołu rozpatrującego odwołanie nauczyciela od oceny pracy.
9) pozostałe kompetencje rady pedagogicznej:
-
-
-
- rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem, przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego;
- rada pedagogiczna podejmuje swoje decyzje w formie uchwał; uchwały rady pedagogicznej podejmowane są zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy liczby jej członków (przypadku równej liczby głosów głos dyrektora liczony jest podwójnie);
- nauczycieli obowiązuje zachowanie tajemnicy służbowej dotyczącej spraw poruszanych na posiedzeniach rady, które mogą naruszać dobro wychowanków, rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników; informacje o dziecku mogą być udzielane tylko rodzicom lub prawnym opiekunom dziecka i tylko przez nauczycieli;
- nauczyciele zobowiązani są do przestrzegania przepisów wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych i o ochronie informacji niejawnych;
- rada pedagogiczna może występować do organu prowadzącego z wnioskiem o odwołanie dyrektora ze stanowiska oraz do Kuratorium Oświaty o zbadanie i ocenę działalności przedszkola, dyrektora lub nauczyciela zatrudnionego w placówce;
- zebrania mogą być zwoływane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, organu prowadzącego albo 1/3 członków rady pedagogicznej;
- zebrania rady pedagogicznej są protokołowane, a czas złożenia protokołu do podpisu wynosi 7 dni;
- w zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej;
- rada pedagogiczna powołuje spośród siebie zespół do rozstrzygania ewentualnych spraw spornych i uzgadnia stanowisko co do podjętej decyzji;
- rada pedagogiczna wnioskuje o nadanie imienia placówce;
- rada pedagogiczna zgłasza i opiniuje kandydatów na członków komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli.
-
-
- Rada Rodziców jest organem społecznym przedszkola i stanowi reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. W skład rady rodziców wchodzi po dwóch przedstawicieli rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach na zebraniu rodziców dzieci danego oddziału. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym. Rada rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin, który nie może sprzeczny ze statutem przedszkola. Do kompetencji rady rodziców należy w szczególności:
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola;
- wnioskowanie do dyrektora przedszkola o dokonanie oceny pracy nauczyciela;
- wybór przedstawicieli do komisji oraz innych ciał, w których przepisy przewidują udział przedstawicieli rodziców;
- wykonywanie innych uprawnień przewidzianych przez regulamin rady;
- występowanie do rady pedagogicznej, organu prowadzącego, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola;
- gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł; zasady wydatkowania funduszy określa regulamin działalności rady rodziców; 7) decyzje rady rodziców są jawne.
- Koordynatorem współdziałania poszczególnych organów jest dyrektor przedszkola, który zapewnia każdemu z organów możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji w ramach swoich kompetencji i umożliwia bieżącą wymianę informacji.
- wszystkie organy przedszkola zobowiązane są do współpracy, przekazywania na bieżąco informacji o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach;
- zarządzenia władz zwierzchnich, przepisy prawne, zmiany w prawie oświatowym dyrektor przekazuje na posiedzeniach rady pedagogicznej;
- z zarządzeniami dyrektora przedszkola zobowiązany jest zapoznać się każdy nauczyciel i pracownik placówki oraz potwierdzić to własnym podpisem;
- informacje dotyczące bieżącej działalności przedszkola umieszczane są na tablicach ogłoszeń w holu przedszkola oraz na stronie internetowej;
- przepływ informacji pomiędzy dyrektorem przedszkola, nauczycielami a rodzicami odbywa się na zebraniach poszczególnych oddziałów, poprzez wywieszanie informacji na tablicach ogłoszeń oraz zamieszczenie na stronie internetowej;
- protokoły spotkań i dokumentacja działalności organów przedszkola przechowywana jest zgodnie z przepisami prawa.
- Wszelkie spory między organami przedszkola rozstrzyga dyrektor metodą negocjacji i porozumienia, dąży do rozwiązania kwestii spornych, uwzględniając zakresy kompetencji tych organów wewnątrz przedszkola z zachowaniem drogi służbowej.
- przed rozstrzygnięciem sporu dyrektor przedszkola jest zobowiązany zapoznać się ze stanowiskiem każdej ze stron, zachowując bezstronność w ocenie tych stanowisk
- dyrektor przedszkola podejmuje działanie na pisemny wniosek strony sporu,
- o swoim rozstrzygnięciu wraz z uzasadnieniem dyrektor przedszkola informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni o złożeniu informacji o sporze;
- W przypadku sporu między organami przedszkola, w których stroną jest dyrektor placówki podejmuje się następujące działania:
- powołuje się zespół mediacyjny; w skład zespołu mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów przedszkola, z tym, że dyrektor wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
- rada pedagogiczna lub rada rodziców zwraca się z prośbą rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór;
- zespół mediacyjny w pierwszej kolejności powinien prowadzić postępowanie mediacyjne, a w przypadku niemożności rozwiązania problemu przyjąć rozwiązanie w drodze głosowania; decyzja zespołu mediacyjnego jest ostateczna, jednakże każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
Rozdział IX
Zasady odpłatności za pobyt i wyżywienie dzieci w przedszkolu.
§ 13.1. Zasady odpłatności rodziców za pobyt dziecka w Przedszkolu i korzystanie z wyżywienia reguluje Uchwała Rady Miejskiej Gminy i Miasta Czerwionka – Leszczyny , którą podaje się do wiadomości rodzicom.
- Bezpłatne nauczanie, wychowanie i opieka nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola odbywa się w godzinach 8.00-13.30 i od 13.30-19.00 w oddziale popołudniowym.
- Opłatę za godziny przekraczającą wymiar 5,5 godziny ustala się na zasadach i w wysokości określonej we właściwej uchwale organu prowadzącego.
- Odpłatność za realizowane świadczenia i usługi poza czasem przekraczającym czas bezpłatnych zajęć obowiązuje dzieci w wieku do lat 5.
- W przedszkolu istnieje możliwość korzystania z 2 lub 3 odpłatnych posiłków: śniadania, obiadu i podwieczorku;
- Wysokość dziennej stawki żywieniowej ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym na podstawie obowiązujących cen artykułów żywnościowych z uwzględnieniem norm żywieniowych;
- Opłaty za wyżywienie należy wnosić do 10 każdego m-ca na wyznaczony rachunek bankowy. Numer konta bankowego: Orzesko-Knurowski Bank Spółdzielczy w Knurowie oddział w Czerwionce-Leszczynach : 35 8454 1095 2003 0036 0436 0007.
- Rodzice otrzymują od intendenta pisemną informację o wysokości opłat w danym miesiącu.
- Czas pobytu dzieci w przedszkolu rejestrowany jest elektronicznie, odpłatność naliczana jest na podstawie danych zawartych w elektronicznym systemie rejestrowania na podstawie odbić indywidualnych kart elektronicznych.
Rozdział X
Nauczyciele i inni pracownicy przedszkola
§14.1. W Przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnoobsługowych.
-
- Nauczycieli oraz pracowników, o których mowa w ust.1, zatrudnia i zwalnia z zachowaniem odrębnych przepisów Dyrektor Przedszkola.
- Pracownicy pedagogiczni oraz pozostali pracownicy Przedszkola są zatrudniani według potrzeb na podstawie zatwierdzonego na dany rok szkolny arkusza organizacyjnego.
- Szczegółowe zadania pracowników pedagogicznych oraz administracyjno – obsługowych określa Dyrektor Przedszkola w zakresach czynności.
§15.1. Do zadań nauczyciela przedszkola należy w szczególności:
-
-
- zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole
- sprawowanie bezpośredniej opieki nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w Przedszkolu oraz w trakcie zajęć poza jego terenem;
- systematyczne kontrolowanie miejsc, w których prowadzone są zajęcia;
- natychmiastowe powiadamianie o wszelkich uszkodzeniach w salach i pomieszczeniach, w tym meblach lub sprzętach;
- kontrola obecności dzieci na zajęciach;
- powiadomienie Dyrektora Przedszkola o wypadku dziecka;
- organizowanie wycieczek i spacerów zgodnie z obowiązującym w Przedszkolu Regulaminem organizowania imprez, spacerów i wycieczek.
- Nauczycieli w wykonywaniu zadań, o których mowa w ust.1, wspomagają pracownicy administracyjno – obsługowi Przedszkola.
- Zakres zadań nauczycieli związanych ze współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci obejmuje:
-
- uzgodnienie celów oraz sposobów współpracy nauczycieli i rodziców;
- rozpoznanie i ustalenie potrzeb rozwojowych dziecka;
- zapewnienie indywidualnej opieki każdemu wychowankowi poprzez dostosowanie metod i sposobów oddziaływań odpowiednio do jego wieku, możliwości rozwojowych oraz potrzeb środowiska;
- ustalenie w porozumieniu z rodzicami określonych form oddziaływań wychowawczych;
- udzielanie rodzicom pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- zapoznawanie rodziców z zadaniami wynikającymi z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danej grupie;
- przekazywanie informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju w formie zaproponowanej przez rodzica;
- opracowanie planu współpracy z rodzicami;
- angażowanie rodziców w działalność Przedszkola.
-
-
4. Zakres zadań nauczycieli związanych z planowaniem i prowadzeniem pracy wychowawczo-dydaktycznej oraz odpowiedzialnością za jej jakość obejmuje:
-
-
- udział w opracowywaniu Planu Pracy Przedszkola;
- opracowywanie planów pracy dla oddziału z uwzględnieniem Planu pracy Przedszkola oraz programu wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale;
- uczestnictwo w ewaluacji wewnętrznej podejmowanej w Przedszkolu;
- wybór programu wychowania przedszkolnego;
- prowadzenie dokumentacji pedagogicznej oddziału oraz innej dokumentacji zleconej przez Dyrektora Przedszkola zgodnie z przepisami prawa;
- przeprowadzenie analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole w roku poprzedzającym naukę w klasie pierwszej szkoły podstawowej oraz sporządzenie informacji dla rodziców;
- wspieranie rozwoju psychofizycznego dziecka, jego zdolności, zainteresowań oraz niwelowanie deficytów rozwojowych dziecka;
- kierowanie działalnością dziecka poprzez organizowanie środowiska wychowującego i tworzenie sytuacji edukacyjnych;
- stosowanie twórczych i nowoczesnych metod nauczania i wychowania;
- zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez Przedszkole, nie pozostawiania dzieci bez opieki osoby dorosłej, w razie konieczności prośba o pomoc pracownika obsługi;
- systematyczne doskonalenie swoich kompetencji zawodowych oraz podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych do zajmowania stanowiska nauczyciela w Przedszkolu, które określają odrębne przepisy;
-
-
-
- dbałość o estetykę pomieszczeń;
- czynny udział w pracach Rady Pedagogicznej, realizacja postanowień i uchwał;
- inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym, kulturalnym lub rekreacyjno – sportowym;
-
5. Zakres zadań nauczycieli związanych z prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji obejmuje:
-
-
- rozpoznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
- prowadzenie bieżącej diagnostyki;
- wspieranie rozwoju dziecka poprzez organizowanie pracy indywidualnej z dzieckiem potrzebującym pomocy, ustalenia kierunków pracy z dzieckiem;
- dokumentowanie prowadzonych czynności zgodnie ze sposobem określonym przez Radę Pedagogiczną (arkusze obserwacji).
-
6. Zakres zadań nauczycieli związanych ze współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno – pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną obejmuje w szczególności:
-
-
- organizowanie spotkań dla rodziców ze specjalistami (psycholog, logopeda, rehabilitant/fizjoterapeuta);
- udział w omówieniu pracy z logopedą, psychologiem, rehabilitantem /fizjoterapeutą.
-
-
- Nauczyciel ma prawo korzystać w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej ze strony Dyrektora Przedszkola, wyspecjalizowanych placówek i instytucji naukowo – oświatowych.
- Nauczyciel zobowiązany jest wykonywać inne czynności zlecone przez Dyrektora Przedszkola wynikające z działalności Przedszkola, w tym brać udział i pracować w zespołach nauczycieli.
- Nauczyciel prowadzi zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego, jeżeli zachodzi ich konieczność, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§16.1. Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa lub umową o pracę.
-
- Pracownik jest obowiązany w szczególności:
- przestrzegać czasu pracy ustalonego w przedszkolu;
- przestrzegać regulaminu pracy i ustalonego w przedszkolu porządku,
- przestrzegać przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych;
- dbać o dobro przedszkola, chronić jego mienie;
- przestrzegać tajemnicy określonej w odrębnych przepisach; 6) przestrzegać w przedszkolu zasad współżycia społecznego.
- Pracownicy niebędący nauczycielami mają również obowiązek dbania o bezpieczeństwo dzieci na terenie Przedszkola.
- Szczegółowy zakres obowiązków pracowników niebędących nauczycielami ustala Dyrektor Przedszkola.
- Pracownik jest obowiązany w szczególności:
ROZDZIAŁ XI
Prawa i obowiązki dzieci
§17.1. Przedszkole stwarza warunki w zakresie realizacji praw dziecka, w szczególności do:
-
-
- życzliwego i podmiotowego traktowania;
- zabawy i działania w bezpiecznych warunkach;
- przebywania w spokojnej, pogodnej atmosferze z wykluczeniem pośpiechu;
- spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje;
- wypoczynku, jeśli jest zmęczone;
- zabawy i wyboru towarzyszy zabawy;
- badania i eksperymentowania;
- doświadczania konsekwencji własnego zachowania (ograniczonego względami bezpieczeństwa);
- rozwoju z uwzględnieniem zainteresowań, możliwości i potrzeb;
- aktywnej dyskusji z dziećmi i dorosłymi;
- wyboru zadań i sposobu ich rozwiązania;
- nagradzania wysiłku;
- formułowania własnych ocen, zadawania trudnych pytań, (na które powinno uzyskać rzeczową zgodną z prawdą odpowiedź);
- ciągłej opieki ze strony nauczyciela;
- współpracy nauczyciel – dziecko opartej na poszanowaniu godności osobistej dziecka;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- nauki regulowania własnych potrzeb;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
- możliwości spełniania obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego poza Przedszkolem, zgodnie z odrębnymi przepisami.
-
2. Do obowiązków dziecka należy:
-
-
- przestrzeganie ustalonych reguł współżycia w grupie;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i zdrowia;
- przestrzegania higieny osobistej;
- poszanowanie godności rówieśników i dorosłych;
- pełnienie dyżurów;
- wykonywanie czynności samoobsługowych i porządkowych w miarę swoich możliwości.
-
§18.1. Dyrektor Przedszkola może, w drodze decyzji, skreślić dziecko z listy wychowanków w przypadku gdy:
-
-
- zachowania dziecka zagrażają jego bezpieczeństwu i innych wychowanków;
- rodzice uchylą się od współdziałania z nauczycielem oddziału w zakresie ustalenia zasad oddziaływania wychowawczego;
- rodzice zalegają z odpłatnością za Przedszkole powyżej okresu płatniczego;
- absencja dziecka trwa ponad 1 miesiąc i jest nieusprawiedliwiona;
- Skreśleniu z listy wychowanków nie podlegają dzieci realizujące w Przedszkolu obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego.
- Skreślenie następuje na podstawie uchwały Rady Pedagogicznej Przedszkola.
- Decyzję o skreśleniu dziecka z listy wychowanków Przedszkola przekazuje się rodzicom lub przesyła na adres podany przez rodziców.
-
ROZDZIAŁ XII
Postanowienia końcowe
§19.1. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej – nauczycieli, rodziców i dzieci, pracowników obsługi i administracji.
-
- Wszelkie zmiany niniejszego statutu mogą zostać wprowadzone na podstawie uchwał rady pedagogicznej.
- Dla zapewnienia znajomości treści statutu, wszystkim zainteresowanym udostępniany jest poprzez: 1) informację na tablicy ogłoszeń,
- stronę internetową przedszkola;
- udostępnianie zainteresowanym przez dyrektora przedszkola.
§20.1. Statut wchodzi w życie z dniem 01.12.2017 r.